مطالب متفرقه

جایگاه استفاده از سبد لبنیات در زنجیره تامین شرکت های لبنی در بازار ایران :

جایگاه استفاده از سبد لبنیات  درزنجیره تامین شرکت های لبنی در بازار ایران :

طبق گزارش مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران، تولید شیر خام در دامداری های صنعتی هر سال با میانگین رشد ۷ تا ۸ درصدی روبرو است .همچنین طبق گزارش مرکز آمار ایران، واحدهای صنعتی تولید شیر، در سال ۹۵ حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن و در سال ۹۶ نزدیک به ۵.۲ میلیون تن شیر خام تولید کردند. با این میزان تولید شیر خام در کشور علاوه بر تامین نیاز داخل، یک میلیارد دلار محصولات لبنی صادر می شود. امسال با تغییرات نرخ ارز، انگیزه برای صادرات محصولات افزایش یافته و برخی کارخانجات لبنی به دنبال افزایش صادرات محصولات خود هستند .

در سال گذشته، کارخانجات لبنی ۶.۵ میلیون تن شیر خام تقاضا داشتند و امسال تقاضای نزدیک به ۸ میلیون تن را مطرح کرده اند. از حدود 7 میلیون تن شیر خام تولیدی در کشور، ۵ میلیون تن در واحدهای صنعتی تولید و تقریبا تمام آن توسط کارخانجات لبنی جذب می شود.۸۰ درصد شیر خام مورد نیاز کارخانجات لبنی کشور از طریق دامداری های صنعتی و ۲۰ درصد از واحدهای دامداری روستایی و عشایری تامین می شود

همچنین، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران با بیان این که بیش از  ۱۲ خط تولید سبد صنعتی  در ایران وجود دارد، تصریح کرد: این کارخانجات روزانه نزدیک به ۲۵۰۰ تن پلاستیک خام فراوری نشده از پتروشیمی ها  دریافت می کنند. قیمت قیمت مواد مصرفی مصوب دولت مربوط به مواد تزریقی  مصوب شده است و چنانچه سبد تولید شده  بار میکروبی کمتر داشته باشد و شکنندگی آن ۳.۲ درصد باشد، جایزه دارد و این جوایز به قیمت جعبه اضافه میکند.

مصرف شیر خام پس از حمل آن توسط سبد های پلاستیکی استاندارد

شیر به دو صورت مصرف می شود: اول به صورت مستقیم و بدون هیچگونه تغییر و دوم به صورت فرآورده های لبنی به صورت پنیر، ماست، کره، خامه، کشک و …. . نقل و انتقال شير باید با وسايط نقليه مجاز و يا ظروف مناسب بهداشتي به مراكز تحويل شير خام صورت پذيرد .

با توجه به حساسیت بالای شیر خام، حمل و نقل آن، همواره مورد توجه مسئولین غذایی و بهداشتی کشور بوده است.

شير جمع آوري شده از دامداري ها بايد درحداقل زمان ممكن پس از دوشش (ترجيحاً دو ساعت ) و در شرايط مناسب خنك و بهداشتي به مراكز جمع آوري و مراكز فرآوري مورد تاييد سازمان های ذیربط منتقل شوند .تولیدکنندگان محصولات لبنی در سطح کشور به صورت روزانه با حمل شیر خام سر و کار دارند و این امر با توجه به حساسیت شیر خام از طریق ارائه برنامه دقیق جهت حذب و حمل شیر میسر می شود.

حمل شیر خام، نقش مهمی را در تولید شیر خام ایفا کرده و نحوه حمل و نقل صحیح، عملکرد تولیدکنندگان را تحت تاثیر قرار می دهد. وسيله نقليه حمل ظروف شير بايد سرپوشيده و از نظر بهداشتي مورد تاييد سازمان دامپزشكي باشد .دامداری هایی که روزانه به تولید شیر خام می پردازند، با هماهنگی مالکین ناوگان حمل شیر می توانند

محصولات خود را پس از بررسی و آزمایشات لازم به کارخانه های تولید کننده محصولات لبنی ارسال نمایند. طبق دستورالعمل‌های اعلام شده از سوی دولت، حمل شیر خام به صورت کاملاً بهداشتی جهت کاهش بار میکروبی ضروری است. حمل ونقل شير از مراكز جمع آوري شير و يا دامداري هاي صنعتي منحصراً توسط وسايط نقليه مجاز و مورد تاييد سازمان امكان پذير مي باشد.

حمل شیر خام و استانداردهای حمل

طبق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، جنس سبد حمل شير بايد داراي شرايط ذيل باشد :

از جنس استيل ضد زنگ دو جداره وقابل شستشو و ضدعفوني باشد.

مجهز به سيستم شستشو در محل (CIP=Cleaning In Place) باشد.

قبل از بارگيري شير، تجهيزات و سبد حمل شیر بايد شستشو و ضد عفوني گردد .

كليه لوازمي كه در محل توسط سيستم CIP قابل شستشو نمي باشد بايد به صورت دستي شستشو و ضدعفوني گردد.

دماي شير در زمان بارگيري بايد بين 2 تا 4 درجه سانتي گراد و هنگام تحويل شير در مراكز جمع آوري و يا كارخانجات فرآوري حداكثر 8 درجه سانتي گراد باشد .

نمونه برداري شير جهت انجام آزمايش هاي شير خام بايد برابر استانداردهاي نمونه برداري شير و توسط افراد ذيصلاح و مورد تاييد سازمان دامپزشكي انجام گيرد .

كليه مراكز و كارخانجات فرآورده هاي لبني (كارگاه ، و كارخانجات غني سازي، توليد بستني، و ماست بندي و …) بايد شير مورد نياز واحد خود را از مراكز جمع آوري شير و يا دامداري هاي مجاز دريافت نمايند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا