مطالب متفرقه

آموزش دی جی

آموزش دی جی دارای چند سر فصل مهم مانند آموزش اصطلاحات دی جی ، آموزش نرم افزار های دی جی ، کار با دستگاه های دی جی ، جمع آوری پلی لیست ، آموزش تکنیک های تغییر موزیک ، مدیریت صحنه و آشنایی با سبک های موسیقی است .

در تمام حرفه ها و هنر ها اصطلاحات بسیار زیادی وجود دارد که آشنایی با آنها جز اولین و اصلی ترین سر فصل های آموزش آن حرفه و یا هنر می باشد . دی جی ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند . اصطلاحات و کلماتی مانند CUE , HOTCUE SCRATCH , SYNC , BPM , EQ و… که دانستن آنها برای یک دی جی لازم و ضروری است . در آموزش دی جی باید در مورد هر یک از این اصطلاحات و کاربرد آنها توضیحات مفصلی داده شود .

همچنین در آموزش دی جی ، انتخاب یک نرم افزار برای شروع آموزش لازم است . نرم افزار های دی جی کمک بسیار زیادی به دی جی ها ، در زمینه ی ساخت پلی لیست و آنالیز آهنگ ها می کنند . منظور از آنالیز آهنگ یعنی پیدا کردن گام ، سرعت و… آهنگ ها برای مرتب کردن آنها و ساخت پلی لیست . پس فرقی نمی کند که یک دی جی با کنترلر کار میکند یا ست پلیر و میکسر ، تسلط به این نرم افزار ها برای دی جی ضروری است . پس برای آموزش دی جی یکی از نرم افزار های REKORDBOX , SERATO , VIRTUAL DJ , TRAKTOR باید تدریس شود .

در آموزش دی جی پس از آشنایی با اصطلاحات و آموزش نرم افزار ، نوبت به کار با سخت افزارهای دی جی می رسد . سخت افزار های دی جی مانند دی جی کنترلر ها ، ست های پلیر و میکسر و…. می باشد . کلیت تمام دستگاه های دی جی یکسان است پس در آموزش دی جی کار با یک دستگاه کافی است . استفاده از درام پدها و افکتورها جز آموزش های فرعی دی جی محسوب می شود و برای شروع به کار دی جی ضروری نیست و حتی گاهی باعث سردرگمی و دل زدگی می شود . پس تمرکز آموزش دی جی باید در ابتدا بر روی اصول اولیه و ضروری دی جی باشد .

یکی از مهم ترین بخش های آموزش دی جی آموزش ساخت پلی لیست است . در این بخش جمع آوری موزیک و به روز نگه داشتن آنها ، موزیک های مناسب برای انواع مراسم و انواع سبک ها آموزش داده می شود . یکی از تفاوت های دی جی ها با یکدیگر همین انتخاب موسیقی مناسب است .

در زمان اجرای برنامه ، دی جی باید با توجه به جمعیت حاضر در مراسم موزیک مناسب را در زمان مناسب پخش کند . پس به توجه به جمعیت و عکس العمل های آن ها به موزیک های پخش شده ، کمک بزرگی به دی جی برای انتخاب موزیک می کند . در آموزش دی جی این مباحث جز اصلی ترین آموزش هاست تا هر شخص بعد از گذراندن این دوره ها بتواند یک اجرای بی نقص داشته باشد .

در آموزش دی جی نحوه ی نصب و تنظیم تجهیزات مورد نیاز ، خروجی گرفتن و نحوه ی اتصال کابل ها به میکسر های صدا و یا اسپیکرها نیز باید آموزش داده شود .

در بحث آموزش دی جی برخی به آموزش ساخت پادکست و مش آپ نیز می پردازند که باعث بهبود کیفیت و خاص شدن کار یک دی جی می شود .

آموزش دی جی و تسلط به دستگاه های دی جی با تمرین و تکرار در مدت نه چندان زیادی به دست می آید اما برای پیشرفت در این حرفه سلیقه ی شخص دی جی و یادگیری تکنیک های مختلف نیز بسیار مهم و ضروری است . تکنیک های دی جی و میکس آهنگ ها ، با توجه به پیشرفت دستگاه ها و نرم افزارهای دی جی ، روزبه روز بیشتر و جذاب تر می شود . پس بعد از آموزش دی جی ، دنبال کردن هنرمندان بزرگ این عرصه و دیدن فیلم های آموزشی باعث افزایش مهارت و به روز ماندن یک دی جی می شود .

توجه به همین نکات ساده باعث تمایز بین دی جی ها می شود ، اینکه صرفا فقط به عنوان یک پخش کننده ی موسیقی شناخته شوند یا یک دی جی حرفه ای .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا